Credit Cards

TEKNIKTIPS


Hållning/grundposition 

Stå höftbrett mellan fötterna med tår och knän i samma riktning, rätt fram. Låt vikten fördelas jämt över fotsulan så att du verkligen står på hela foten. Mjuka knän och en aktiverad mage. Spänn till lätt i coremuskulaturen genom att känna att du suger in naveln mot ryggraden. Spänningen ska du orka hålla hela tiden när du tränar för att skydda ryggen och bibehålla bra teknik. Även när magen växer under graviditeten går det att hitta en lätt spänning. Rulla axlarna bakåt/neråt och sträck på dig. Försök att behålla och/eller återta grundposition genom hela passet. 



Benböj 

När vi jobbar benböj utgår vi från grundpositionen, men här kan du bredda fotpositionen något och eventuellt vinkla fötterna lite utåt när magen växer.  I övningen sätter du dig ner som på en stol med knäna i samma riktning som tårna, rumpan bakåt/neråt och bröstet upp. Hur långt ner du kommer i övningen beror på hur rörlig du är i muskler och leder samt hur långt gången i graviditeten du är. Gå så långt ner som det känns bra för dig. Vikten ligger över hela fotsulan men när vi är på väg upp trycker vi hälarna i golvet och försöker samtidigt medvetet spänna rumpan för att öka aktiviteten i musklerna. Försök att för varje repetition påminna dig själv om att behålla hållning och aktivitet i magen. Ju mer stöd och styrka du kan behålla i dina magmuskler desto mindre belastad och trött kommer din ländrygg bli.


Planka 

Plankan är en statisk övning där du i början av graviditeten, samt när du kommit igång efter förlossningen, kan stå på tå. Annars, stå gärna på knä. Placera armbåge/armbågar under axel/axlar, skapa kontakt i området mellan skulderbladen och hitta grundpositionen i överkroppen; lätt bäckentippning och aktiverad mage. Det är alltid bättre att göra mindre och korrekt än stort och fel! 



Höftlyft

Lägg dig på rygg och placera hälarna ungefär en handlängds avstånd från rumpan. Pressa ner hälarna mot golvet och tryck upp höften mot taket tills det blir som en rak linje från axlar till knän. Håll emot på vägen ner och vänd upp övningen igen innan du landar i mattan.

 
 
Den bästa träninger är den som blir av
Get Started
Känner du dig osäker hur du ska träna som gravid eller som nybliven mamma?

Med Bejpy.se kan du träna hemma när du har tid och möjlighet. Alla pass är anpassade för gravida och/eller nyblivna mammor.

Träna gravid hemma med en professionell instruktör som guidar dig genom olika pass där du tränar styrka, rörlighet och kondition. Gravidträning underlättar graviditeten och gör att bebisen i magen mår bra. Bejpy.se riktar sig till friska kvinnor som vill anpassa sin träning till de nya förutsättningar som en graviditet och tiden efter förlossningen erbjuder.

Betala enkelt via kort eller SMS
Ingen bindningstid